Komputery to urządzenia takie jak każde inne. Z biegiem czasu ich wydajność maleje oraz pojawiają się pierwsze usterki. W przypadku awarii komputera warto zwrócić się do serwisu komputerowego. Z jakiego typami usterkami najczęściej borykają się serwisanci? Opowiem o tym w dalszej części artykułu.

Na czym polega serwis laptopów?

serwis laptopówJak wiadomo laptopy stają się coraz bardziej popularne a skoro ich popularność wzrasta to wzrasta także ilość urządzeń, które spotkała mniejsza lub większa awaria. Laptopy są urządzeniami przenośnymi i są bardziej narażone na różnego rodzaju wypadki. Nie raz zdarza się, że do serwisu komputerowego przychodzi klient z laptopem, który mu nieszczęśliwie upadł. W przypadku upadku można nie mal w 100% pewnym, że uszkodzeniu uległa obudowa, zawiasy, matryca oraz niestety dysk twardy. Większość laptopów występujących na rynku to urządzenia konsumenckie, które nie należą do specjalnie odpornych. Bardzo popularnymi awariami laptopów są także wszelkiego rodzaju awarie układów scalonych takich jak płyty główne czy też karty graficzne. Niestety mała obudowa oraz niezbyt wydajne układy chłodzenia przyczyniają się do skrócenia żywotności podzespołów, które nie są odporne na wysokie temperatury. Należy także pamiętać, iż duża część użytkowników laptopów zapomina o tym, że jak każdy sprzęt wymagają cyklicznej konserwacji, w szczególności układu chłodzenia. Kolejną często spotykaną usterką są także problemy z klawiaturą i „gładzikiem” spowodowane zalaniem. Naprawa laptopów jest niestety dosyć kosztowna z tego względu, że praktycznie w większości urządzeń pasują części tylko od jednego modelu.

Jak wygląda naprawa komputerów stacjonarnych i co najczęściej się w nich psuje?

naprawa komputerówKomputery stacjonarne podobnie jak laptopy czasem wymagają interwencji serwisu. Niestety nic nie jest wieczne i z czasem pojawiają się pewne problemy. Najpopularniejszymi problemami, które dotykają komputery stacjonarne są awarie podzespołów, w szczególności zasilaczy. Niestety, wielu sprzedawców komputerów montuje do składanych przez siebie jednostek najtańsze zasilacze, które często nie mają dostatecznie dużo mocy by bez problemów „uciągnąć” resztę podzespołów. W konsekwencji długotrwałego przeciążania dochodzi do spalenia zasilacza. Nie zawsze, jednakże dosyć często dochodzi do uszkodzenia także innych podzespołów. Nierzadko zasilacz pociąga za sobą inne podzespoły takie jak płyta główna, karta graficzna czy procesor. W skrajnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia całej jednostki. Kolejną często spotykaną usterką jest przegrzanie podzespołów. Część użytkowników zapobiega chociażby o cyklicznym odkurzaniu wnętrza komputera, nie mówiąc już o zmianie past termoprzewodzących. W niektórych przypadkach dochodzi do zagotowania procesora czy też do nieodwracalnego uszkodzenia karty graficznej a nawet samej płyty głównej.

Który sprzęt naprawia się łatwiej i taniej – komputery stacjonarne czy laptopy?

naprawa laptopówJak wiadomo koszt naprawy sprzętu zależy w dużej mierze od jego skomplikowania oraz od kosztu zakupu podzespołów. Wiadomo, że jak do danego sprzętu jest duży dostęp części to da radę naprawić go dosyć tanio. O ile w przypadku komputerów stacjonarnych dostępnych części jest od groma o tyle w przypadku laptopów sytuacja wygląda gorzej. Bardzo często do danego modelu nie można użyć innych części niż dedykowane. W przypadku komputerów stacjonarnych nie istnieje tego typu ograniczenie. Możemy zamontować między innymi:

  • taką płytę główna jaka tylko wejdzie do obudowy
  • procesor taki jaki obsłuży płyta główna
  • kartę graficzną
  • pamięć operacyjną

Widać więc, że komputery stacjonarne są prostsze w naprawach i mniej kosztowne.


Więcej informacji na ten temat można znaleźć na:

  • Unikom – witryna internetowa prezentująca serwis komputerowy z Poznania
  • Informatyk-szczecin.com – strona internetowa serwisu komputerowego ze Szczecina
  • Komputerswiat.pl – portal internetowy poświęcony sprzętowi komputerowemu

Słowa podsumowujące

Jak widać urządzenia elektroniczne takie jak komputery czasem borykają się z usterkami i często ich powodem jesteśmy my sami, na przykład z powodu zaniedbań i nieostrożnego użytkowania. W przypadku wystąpienia pierwszych oznak awarii warto wyłączyć komputer i jak najprędzej udać się do serwisu.