Wiele firm handlowych ucieka się do zróżnicowanych metod sprzedażowych. Niektóre pozostają w tyle i stosują tylko te dobrze znane, inne próbują dotrzeć do klientów podświadomie za pomocą nowoczesnych technik wpływania na zmysły.

Aromamarketing – co to takiego?

dozownik zapachowyAromamarketing to jeszcze wciąż nie do końca znana dziedzina marketingu. Jest to wpływanie na potencjalnych klientów za pomocą zmysłu powonienia. Kompozycje zapachowe powodują, że osoba lepiej czuje się w jakimś wnętrzu, wywołuje się w niej pozytywne skojarzenia. Może zupełnie nie uświadamiać sobie, że jest poddawana działaniom handlowców. W tym właśnie tkwi metoda. Do tej pory starano się wywierać wrażenia jedynie na zmyśle wzroku i słuchu. Ponieważ jednak marketing ciągle się rozwija i próbuje się dotrzeć do klienta w sposób jak najbardziej bezpośredni, niejedna placówka korzysta już z aromamarketingu. Warto spróbować, wybierając się na zakupy na przykład do centrum handlowego, wyczuć, które marki zachęcają do siebie aromatami. Nie zmieni to jednak ich sposobu oddziaływania na człowieka. Wiele osób nie uświadamia sobie działania zapachów na węch. Jednak nawet osoby, które wiedzą o tym, że wonie mają konkretny wpływ na podejmowane decyzje zakupowe, poddają się temu oddziaływaniu. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zapachy odbierane są przez człowieka najbardziej intuicyjnie. Jest to najbardziej pierwotny zmysł, który powoduje, że emocje tworzą się w sposób bezpośredni i bezwiedny. Nie potrzeba do tego naszej akceptacji, jak w przypadku innych zmysłów. Zrozumiałe więc, że węch stał się bardzo pożądanym narządem, na który skierowano wiele działań reklamowych. Stosowane przez markę dozowniki zapachowe pozwalają wyróżnić ją na tle innych. Ciężko jest już odznaczyć się za pomocą jedynie obrazu. Potencjał zapachów jest zaś ogromny i może spowodować, że klient z nieznanych sobie powodów wybierze z dwóch bardzo podobnych pod względem designu produktów akurat ten, który będzie przyjemniejszy dla jego nosa.

Analiza statystyczna ankiet i badania na temat woni w sprzedaży

analiza statystyczna wyników badańW kontekście powyższych uwarunkowań, interesujący wydaje się fakt, w jaki sposób działania marketingu zapachowego wpływają na statystyki sprzedaży. Na pewno takie bardziej konkretne badania każda firma zachowuje dla siebie. Istnieją jednak ogólne statystyki zachowań klientów, które pochodzą z profesjonalnych badań na przykładzie niektórych firm. Pomoc statystyczna natomiast może pomóc ocenić efektywność aromamarketingu w konkretnym sklepie. Co ważne, marketing taki może okazać się skuteczny nie także w odniesieniu do firm handlowych. Także biurowce, firmy usługowe mogą z powodzeniem stosować tego typu działania. Aromamarketing powoduje:

  • wydłuża czas przebywania potencjalnego klienta w pomieszczeniu
  • zwiększa skłonność do zakupów czy skorzystania z usług
  • wpływa pozytywnie na chęć rozmowy
  • zwiększa poczucie czystości w danym miejscu
  • zwiększa obroty
  • zmienia nastawienie do: obsługi, ekspozycji, bogactwa produktów, kompetencji pracowników

Powyższe przykłady, wynikające z badań pokazują, że działanie marketingu zapachowego jest bardzo wszechstronne. Wywołując pozytywne doznania za pomocą zmysłu węchu, zmienia się całe nastawienie klienta. Dzięki dobrym emocjom z jakim kojarzy on dane miejsce, jest skłonny więcej czasu w nim spędzić, więcej wydać. Ponadto jest milszy dla personelu i dużo chętniej reaguje na polecenia. Przyjaźniejszym okiem spogląda także na oferowane mu produkty.

Nowe kompozycje zapachowe do działań marketingowych

kompozycje zapachoweNie da się zatem przecenić podświadomego narzędzia jakim są działania marketingu zapachowego. Warto zastosować je w swojej branży i przeprowadzić badania statystyczne w celu oceny zmian, jakich będzie on przyczyną. Można tego dokonać na przykład za pomocą anonimowych ankiet wypełnianych przez klientów. Odpowiednią metodę doradzi jednak na pewno pomoc statystyczna. Warto skorzystać z takiej usługi, aby ocenić efektywność działań reklamowych. Samemu można zdziwić się pozytywnym ich efektom. Także statystyka w badaniach medycznych może potwierdzić, że również na przykład gabinet stomatologa warto aromatyzować.

 


Ciekawe informacje dotyczące tematu są dostępne na:

  • Aromadozator.pl – witryna internetowa firmy oferującej marketing zapachowy
  • Egospodarka.pl – portal internetowy poświęcony biznesowi i gospodarce
  • Nauka.metodolog.pl – strona internetowa firmy tworzącej analizę statystyczną wyników badań

Podsumowanie

Aromamarketing to działania, które pomogą wyróżnić firmę na tle innych i wpłynąć na decyzje zakupowe klientów w sposób podświadomy. Po jego wdrożeniu warto przeprowadzić ocenę jego wpływu na statystyki sprzedaży. W każdej firmie mogą się one bowiem od siebie różnić, a profesjonalny feedback po wdrożeniu danej metody pomoże wzmocnić efektywność przyszłych działań.