Rola znajomości języków obcych na rynku pracy jest bardzo duża. W niektórych branżach liczy się bardziej niż w innych. W działalności, w której ma się dużą styczność z przedsiębiorstwami zagranicznymi znajomość przynajmniej angielskiego jest konieczna. Jedną z gałęzi gospodarki, gdzie języki obce wydają się szczególnie przydatne jest dziedzina public relations.

Agencje PR a znajomość języka angielskiego

szkolenie w agencji PRAgencje PR działają często na arenie międzynarodowej, więc konieczna wydaje się znajomość przynajmniej języka angielskiego. Oczywiście, nie jest wykluczone, że klientem takiej agencji będzie firma, która ogranicza swoje działania do lokalnego albo krajowego rynku i umiejętności językowe nie będą wcale potrzebne. Ile jednak jest takich firm? Coraz częściej przedsiębiorcy, rozwijając się adresują swoje zabiegi do klientów zagranicznych. Jest taka możliwość, ponieważ granice są otwarte, a Internet umożliwia bardzo łatwy kontakt. Agencja, która ma w swoich szeregach osoby biegle posługujące się angielszczyzną, a oprócz tego także innymi językami na pewno będą miały lepszą pozycję konkurencyjną niż inne. Mogą też liczyć na większą ilość klientów. Po prostu nie ma problemu, aby zgłaszały się do nich zagraniczne koncerny. Kiedy zaś specjaliści od PR-u władają jedynie językiem polskim, to sami znacznie utrudniają sobie pracę, bowiem nie mogą liczyć na innych klientów niż Polacy.

Znaczenie nauki angielskiego i francuskiego w branży public relations

nauka angielskiego w szkole językowejPoza tym warto sobie zdać sprawę, że umiejętność komunikowania się po angielsku wpływa na wrażenie profesjonalizmu, jakie robisz. Osoba znająca inne języki ma wizerunek osoby bardziej kompetentnej niż ta, która nie jest w stanie mówić inaczej niż po polsku. Jest jeszcze jeden plus tego, że agencja public relations, a raczej jej pracownicy znają angielski i inne obce mowy. Dzięki temu są w stanie łatwiej i szybciej znaleźć potrzebne informacje. Mogą śledzić trendy w swojej dziedzinie i uczyć się z najlepszych zagranicznych źródeł. Tego faktu nie można przecienić. Public relations jest w Polsce jeszcze wciąż dziedziną młodą, dlatego warto mieć dostęp do informacji na jej temat z innych źródeł niż tylko opracowania po polsku. Dzięki znajomości języków można szerzej zgłębić potrzebną tematykę. Ma się do wykorzystania znacznie więcej wiadomości, a to w tej pracy może być bardzo ważne. Pomaga w opracowaniu strategii PR dla danej firmy. Co robią agencje PR:

  • dbają o dobry wizerunek firmy
  • poprzez kompleksowe działania wpływają na jej odbiór
  • zmieniają wizerunek firmy także w świadomości pracowników
  • sprawiają, że opinie się zmieniają, kształtują je, ale w sposób inny niż reklama
  • aranżują działanie w celu zmiany negatywnych opinii o przedsiębiorstwie
  • prowadzą strony firmowe, dbają o jej odbiór w mediach

Działania takich agencji są bardzo szerokie. Agencje PR popularność zyskały zwłaszcza w Warszawie, ale nie tylko. Działają także w mniejszych miastach, ale tu nadal jeszcze sporo ludzi podchodzi do nich z rezerwą. W wielu przypadkach przy tego typu działalności przydaje się specjalistyczna wiedza, którą bez trudu można znaleźć w języku angielskim, ale za to nieraz trudno ją odszukać w źródłach polskich. Poza tym naprawdę wiele firm potrzebuje kompleksowej obsługi w różnych językach, ponieważ chcą być dobrze odbierane nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Internet pozwala im na to i chcą za jego pomocą zaprezentować się od jak najlepszej strony. Dlatego właśnie poszukiwane są profesjonalne usługi agencji PR.

Szkoła językowa potrzebna od zaraz

zajęcia w szkole językowejJeśli w przyszłości planujesz podjąć zawód PR-owca albo już go wykonujesz, ale czujesz, że brakuje ci umiejętności językowych, można je bez trudu podszkolić. Warto zapisać się na lekcje angielskiego chociażby. Nauka francuskiego czy niemieckiego także ci nie zaszkodzi, a będziesz mógł być dzięki temu bardziej wszechstronny na rynku pracy. Dziś posługiwanie się językami to kluczowe zdolności, które warto ciągle rozwijać. Ciężko obecnie znaleźć satysfakcjonującą pracę, która nie wymaga, aby przeprowadzana była nauka angielskiego. Bydgoszcz czy Kraków to bez znaczenia – w dużych miastach języki mają jeszcze większe znaczenie niż w małych. Być może w małym miasteczku, gdzie wszyscy się znają i potrzeba jedynie osób do typowych zawodów języki nie będą nikomu potrzebne. Jeżeli jednak chce się być PR-owcem i mieć do czynienia z firmami z wielu różnych branż i stron świata, to konieczne jest ciągłe doszkalanie się.


Warte uwagi informacje dotyczące tematu dostępne są na:

  • Ang.pl – serwis internetowy dla osób uczących się języka angielskiego
  • Lingua Pro – witryna internetowa szkoły językowej z Bydgoszczy organizującej naukę angielskiego
  • Practum Consulting – strona internetowa agencji PR z Warszawy

Podsumowanie

Branża PR to taka dziedzina, w której języki obce są bardzo istotne. Może być bardzo ciężko zatrudnić się w agencji public relations, jeżeli nie znasz nawet języka angielskiego.